Popis WRC

WRC (World Rally Championship) – Světový šampionát v rally.

Jedná se o soutěž, která se koná během roku na různých místech na světě v závislosti na stanoveném rozpisu soutěží.Jedná se obvykle o 2-4 denní akci. Auta jsou během roku vystavena různým přírodním podmínkám, protože se jede za různého počasí i na různém povrchu tratí. Jede se zkrátka na sněhu, na ledu, na blátě, šotolině, asfaltu ….za slunečného počasí, za deště, sněžení, za mlhy.

Soutěž v současné podobě byla založena v roce 1973. V letošním roce se jede tedy už 39. ročník, který zahrnuje ve svém kalendáři 13 zemí.Šampionát ohledně pravidel a legislativy je pod záštitou Federation Internationale de l’Automobile (FIA) – řídícího orgánu pro motoristický sport.

Každá rally zahrnuje 15-25 rychlostních zkoušek, které se konají na uzuavřených úsecích. Jezdci se snaží projet jednotlivé úseky v co nejkratší době. Časy z jednotlivých úseků se postupně sčítají.Mezi úseky se jezdci s auty přesouvají po běžných silnicích, tudíž musí dodržovat pravidla silničního provozu.Každý jezdec má návigátora, který řidiči čte během jízdy poznámky o trati a upozorňuje řidiče na podmínky na silnici před sebou.

Většina rally má stejný základ. Dva dny trvají seznamovací jízdy (úterý a středa), aby si jezdec a navigátor zkontrolovali trasy. Poté následuje „shakedown“ – vyzkoušení si tras v praxi. Samotné soutěže jsou na programu v pátek, sobotu a neděli.Některé soutěže obsahují i „Super-special“ – krátké a kompaktní sprinty, kdy se spolu auta utkávají na trati tváří v tvář

Během přestávek mezi erzetami je možno provádět kontrolu aut a měnit pneumatiky. V této době je povoleno 4 mechanikům provádět práce na autě. Avšak čas pro mechanické práce je přísně limitován. Každá zastávka může trvat 10, 30 nebo 45 minut v závislosti na itineráři.

Schopnost mechaniků pracovat v tomto náročném prostředí je staví do role jednich z nejlepších na světě, schopných mimořádné vynalézavosti. Díky soutěžnímu zápalu jsou schopni brzdouvou jednutku vyměnit za 5 minut, převodovku za 10 minut. Díky kladivům a hořákům jsou schopni proměnit vrak na budoucího vítěze soutěže.

Při překročení povoleného časového limitu v depu, jsou připraveny časové sankce. Časové sankce také dostávají ti, kteří přijedou pozdě na start či příliš brzo odstartují.

Na konci rally jezdec, který dokončil všechny rychlostní zkoušky s nejkratším celkovým časem se stává vítězem. Body jsou přidělovány prvním deseti jezdcům způsobem 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>